לידיעתכם, אתר זה משתמש ב"קבצי עוגיות" (Cookies) לפרטים נוספים

רכבים חשמליים בישראל

GAC נמצאת בחזית החדירה של הרכב החשמלי בישראל – כך זה עומד להתרחש

בימים אלה עובר על שוק הרכב הישראלי מהפך: מספר גדול של מכוניות חשמליות נמצא בדרכו אלינו. אך זה לא תמיד היה כך, למעשה עד לפני שנים ספורות רובן המכריע של המכוניות שנמכרו בישראל פלטו מזהמים ואהבו ללגום דלק וכמובן גם לפרנס את בעלי תחנות הדלק. אבל הסיפור של הרכב החשמלי החל עוד הרבה לפני מדינת ישראל. למעשה, במקביל לפיתוח של מכוניות רגילות בעלות מנועי בנזין שפולטים זיהום, פותחו אי שם בתחילת המאה גם רכבים חשמליים, בעיקר בארצות הברית. אבל במקביל לפיתוחם של הרכבים החשמליים הראשונים התגלו בארצות הברית וגם בעולם מרבצים אדירים של נפט, מה שהפך את הפיתוח של רכב חשמלי להרבה פחות משתלם ליצרניי הרכב, שמן הסתם גם היו מעורבים גם בתעשיית הנפט. ולכן החלומות אודות רכב חשמלי נדחקו אי שם לסוף רשימת העדיפויות של יצרני הרכב הגדולים שהעדיפו לייצר מכוניות שדרשו מהם להשקיע פחות. כיום אנחנו כבר נמצאים בעידן אחר.

מדינות רבות מעודדות את האזרחים לקנות רכב חשמלי

מרבצי הדלק שפעם יצרני הרכב הגדולים חשבו שיהיו אינסופיים, כבל לא ממש נחשבים לאינסופיים. חלקם הגדול נמצא על קרקעות שנשלטות כיום בידי מדינות שהאינטרס הכלכלי והלאומי שלהן אינו זהה לאינטרס של אירופה וארצות הברית, ובשנים האחרונות במיוחד הבינו המחוקקים באירופה ובארצות הברית שאם לא נעשה משהו למען איכות הסביבה, כנראה שהדורות שיבואו אחרינו לא ייהנו מאותם יתרונות אקלימיים נעימים שמהם נהנה הדור שלנו. בהתחשב בעובדה שכיום נוסעות ברחבי העולם מיליארדי מכוניות, אין זה פלא שבעולם מדינות רבות, החל בסין וכלה בגרמניה ובריטניה דוחפות את האזרחים לקנות רכב חשמלי ומעודדות את יצרני הרכב לייצר רכב חשמלי.

מהו רכב חשמלי ?

אך מהו בעצם רכב חשמלי? ובכן, מדובר ברכב שאינו שונה מהותית מרכב לא חשמלי, אך עם זאת גם שונה ממנו באופן מהותי. נשמע מוזר, אבל נכון: בדומה למכונית רגילה, שיש לה מנוע שפולט מזהמים, גם לרכב חשמלי יש מנוע. בדומה למכונית רגילה, גם לרכב החשמלי יש ארבעה גלגלים, יש לו מערכות שונות שמועדות להסיע נוסעים, לשמור על הבטיחות שלהם וכיוצא בזאת. בעוד שמכונית רגילה נוסעת על בנזין או סולר, רכב חשמלי נוסע בכוחו של חשמל שנאגר בסוללה.

כיום החומרים שבהם משתמשים יצרני הרכב הגדולים, למשל ליתיום איון, מבטיחים שלמנועים של הרכב החשמלי יהיה טווח נסיעה שאינו נופל מזה של רכב בעל מנוע בנזין או דיזל. ובנוסף, בעוד שלרכב בעל מנוע בנזין או דיזל יש "נטייה" להזדקק לשירותיה של תחנת תידלוק כל כמה ימים, רכב חשמלי נטען באמצעות עמדת טעינה לרכב חשמלי. זו מספקת, ברוב המקרים, כמה אפשרויות לטעון את הרכב. חלקן מאפשרות לו להיטען מהר יותר אבל לספק טווח מוגבל, לנסיעה יום יומית. חלקן מאפשרות טעינה ארוכה, למשל במהלך הלילה, שמאפשרת נסיעה של מאות קילומטרים, בהתאם לצרכים של הנהג ולדרישות של יצרן הרכב. מדינת ישראל נמצאת בימים אלה בתהליך של החדרת הרכבים החשמליים, תהליך שנתמך בהיצע דגמים וגם בתמיכה ממשלתית.

רכב חשמלי הוא רכב שבנוי באופן שונה מרכב רגיל בכל הקשור למערכת ההנעה. מה שמעניק לו יתרונות רבים על רכב בעל מנוע בעירה פנימית. רכב חשמלי פטור מלבקר בתחנת הדלק. וזה אומר שהוא לא לוגם בנזין וגם לא סולר. כמובן, את התשלום מבצעים על חשמל ולא על דלק. מעבר לכך, את הרכב החשמלי ניתן לטעון בבית או בעמדת טעינה ייעודית לרכב חשמלי במקום העבודה. אחד הצעדים החשובים ביותר שמדינת ישראל עשתה בתחום הרכב החשמלי, היה להתחיל לפרוס רשת של עמדות טעינה ברחבי הארץ, רשת שבשנת 2020 תאפשר התחברות עם רכב חשמלי לאחת מאלפי עמדות טעינה. אגב, חלקן כבר היום פזורות ברחבי הארץ. המטרה היא לאפשר תחבורה חשמלית בכל רחבי המדינה.

לא צריך תואר בהנדסת רכב כדי להבין שרכב חשמלי הוא רכב שקט יותר ממנוע שצריך לשרוף בנזין או סולר. תהליך בעירה של סולר או בנזין עובד על עיקרון פשוט: תערובת של אוויר ונוזל עוברת דחיסה ואז הצתה. לא משנה כיצד קוראים לזה, תהליך ההצתה הזה הוא פיצוץ. פיצוץ מייצר רעש כמובן ורכב חשמלי הוא רכב שקט שבו אין את תהליך הפיצוץ. מעבר לכך, לרכב חשמלי יש עוד יתרון משמעותי, הוא הרבה יותר פשוט לתחזוקה. קחו רכב בעל מנוע בעירה  פנימית, כלומר רכב שצריך לשרוף משהו כדי לנסוע, וסורו למוסך. בכל טיפול יש שמנים להחליף, יש מצתים, יש מסננים, רצועות, נוזלי קירור. רכב חשמלי אינו דורש את כל אלה מכיוון שמנוע חשמלי הוא מנוע פשוט להפליא. וכיום בנוסף לכל, מנועים חשמליים וסוללות ליתיום איון עוברים מבחנים מחמירים מאין כמוהם שדורשים מהרכב לעמוד בין היתר בשקיעה במים, בהתחממות קיצונית וכיוצא בזאת, שלא לדבר על מבחני ריסוק שבהם רכבים חשמליים מצטיינים כיום לא פחות מרכבי בנזין או דיזל. לפעמים אפילו יותר.

הנקודה החשובה – רכב חשמלי אינו מזהם

וכמובן – הנקודה החשובה ביותר: רכב חשמלי אינו מזהם. נכון, כמובן שהמצפון שלנו משחק כאן תפקיד אבל לרכב חשמלי יש עוד תפקיד חשוב, הודות למדינת ישראל: כבר כיום המדינה הולכת בכיוון ירוק יותר, נקי יותר, כיוון של דאגה לאיכות הסביבה ולבריאותם של תושביה. המשמעות היא שכבר כיום יש תכניות של ערים גדולות בישראל להגביל את הכניסה של רכבים מזהמים לשטח שלהן, כפי שעושים למשל בלונדון. התוצאה בבוא היום תהיה שרק רכב שאינו מזהם יוכל להיכנס. רכב מזהם יישאר בחוץ. הצעד הזה צפוי להשפיע בעתיד הלא רחוק על ההעדפות של מיליוני ישראלים שעובדים כיום במרכזי הערים הגדולות ועשוי בהחלט להפוך את המכוניות המזהמות למחזה נדיר, כפי שקורה כבר כיום למשאיות ישנות שאינן יכולות להיכנס למרכזי מספר ערים גדולות.

לסיכום – אפשר בהחלט לומר שהרכבים החשמליים עומדים להפוך למחזה נפוץ בישראל – וזה יקרה בקרוב. היתרונות שלהם על פני רכבים שאינם חשמליים ברורים ובעתיד הקרוב מאוד הם יתמכו גם ברשת טעינה נרחבת מאוד וגם בתקנות שיעניקו בהעדפות ברורות מאוד למי שמעדיף לנסוע במכונית שאינה מזהמת בכלל, וכמובן גם נהנה מתחזוקה זולה ועלויות נמוכות.