לידיעתכם, אתר זה משתמש ב"קבצי עוגיות" (Cookies) לפרטים נוספים

אחזקת רכב חשמלי בישראל

כדי להיות חלק מחבורת החוד. המכוניות של GAC יובילו את המהפכה

כיום, יותר מאי פעם, מדינת ישראל תומכת במכוניות חשמליות ומעוניינת שכמה שיותר מהן יעלו על כבישי הארץ. לא צריך להיות בעלי הבנה מעמיקה של ענף הרכב כדי להבין מדוע המדינה רוצה את זה: בדומה למדינות מערביות רבות, מדינת ישראל צריכה להתמודד עם ההתחממות הגלובאלית, עם העובדה שמרכזי הערים הופכים מפויחים ומזוהמים ועם העובדה שהישראלים יושבים בפקקים ומפריחים ענני עשן רעיל לשמי המדינה. התכניות של המדינה בתחום הרכב החשמלי התעכבו במשך שנים במשרדי הממשלה אשר צפו בניסיונות של יזמים פרטיים להחיות את התחום. רק בשנת 2018 הוצגה לראשונה תכנית קונקרטית אמיתית, תכנית בעלת השם המוצדק "התוכנית להצלת ישראל מאנרגיה מזהמת". את התכנית הגו אנשי משרד האוצר ואחת המטרות העיקריות שממשלת ישראל קבעה בנושא היא: "הפסקת צריכת מוצרי דלק מזהמים בתחבורה היבשתית ומעבר לשימוש בכלי רכב חשמליים וכלי רכב מונעים בגז טבעי דחוס", כאשר הרכבים הפרטיים יהיו חשמליים והרכבים על הגז הטבעי הדחוס יהיו רכבים כבדים. מדינת ישראל קבעה יעד רשמי להחלה של התכנית הזו. לפי ההודעה הרשמית של מדינת ישראל "החל משנת 2030 תיאסר כניסת כלי רכב לישראל המונעים בבנזין או סולר".

הטבות חסרות תקדים לנוהגים ברכב חשמלי

כיצד מיישמים תכנית כה שאפתנית שתוודא שלכל ישראלי תהיה בחניה מכונית חשמלית? בחלק מהמקרים מדובר בתמריצים ממשלתיים למכוניות חשמליות. בחלק מהמקרים מדובר באיסורים ובחלק מהמקרים מדובר פשוט בהיגיון בריא שמי שלפיו מי שנוהג במכונית חשמלית ייהנה מיותר זכויות והטבות. נתחיל במישור של המיסוי; מדינת ישראל מעניקה כיום הטבות חסרות תקדים למי שנוהג במכונית חשמלית ביחס למי שנוהג ברכב מונע סולר או בנזין. ההטבה העיקרית מתבטאת במיסי הקניה על המכוניות הרגילות ביחס למכוניות החשמליות. כיום במדינת ישראל מוטל על מכוניות מס קניה. אם מדובר במכוניות רגילות שהמנוע שלהן פולט זיהום, אז מס הקניה מגיע עד 83% מהמחיר בו היבואן קנה את הרכב מהיצרן. בפועל, ממס הקניה הזה שעומד על 83% מדינת ישראל מנכה סכומים שמגיעים עד 17 אלף שקל בערך שנקבעים לפי כמה מזהמים המכונית פולטת, כך שאם מדובר במכונית מזהמת במיוחד בעלת מנוע גדול אז היא תישא במלא 83% מס קניה. אם המכונית שלנו מזהמת מעט אז היא תקבל הטבת מס של 17 אלף שקל כמעט, אבל בכל מקרה, ישולם עליה מס קניה משמעותי. בקבוצה נוספת נמצאים רכבי פלאג אין הייבריד – PHEV – שעליהם מוטל מס קניה של 20% וכמובן רכבים היברידיים שעליהם מוטל כיום מס של 45%. אבל המרוויחות הגדולות ביותר הן המכוניות החשמליות. על מכונית חשמלית עממית שמגיעה לישראל מוטל מס קניה בגובה 10% בלבד. מס קניה נמוך משמעותית גם מהמס שמטילים על המכונית הרגילה הנקייה ביותר שקיימת.

הקמת מאות – עמדות טעינה ציבוריות למכוניות חשמליות

כמובן, כדי שהמכוניות החשמליות ייסעו בכבישי ישראל ללא הפרעה ובאופן שיוודא כי זיהום לא יפגע בבריאות התושבים בכל אזורי הארץ, משרד האנרגיה ביצע צעד משמעותי וחשוב במיוחד. מהלך שנועד לוודא שמכוניות חשמליות יגיעו לכל מקום, וזאת למרות שכיום טווח הנסיעה של המכוניות החשמליות מגיע בכל מקרה למאות קילומטרים. ביוני 2019 הודיע משרד האנרגיה על הענקת סכום חסר תקדים – 12 מיליון שקלים שנועדו לעודד 33 רשויות מקומיות ברחבי כל הארץ להקים עמדות טעינה למכוניות חשמליות – כשהתוצאה הסופית תהיה 731 עמדות טעינה פרוסות ברחבי הארץ. למשל, 100 מתוכן יהיו בירושלים. 60 מתוך עמדות הטעינה למכונית חשמלית יהיו בחולון. אלה לא עמדות הטעינה היחידות: גם חברות שעוסקות בהקמה של העמדות עצמן יקימו בשנים הקרובות מעל 800 עמדות טעינה למכוניות חשמליות ובסך הכול, עם כל הגורמים שפועלים בתחום יוקמו ברחבי הארץ בעידוד משרד האנרגיה מעל 2500 עמדות טעינה ציבוריות למכוניות חשמליות שיבטיחו שבכל מקום בארץ יהיה ניתן להטעין מכונית חשמלית, וזה כמובן לא כולל את העמדה שבביתו של בעל המכונית החשמלית.

מדינת ישראל הולכת באופן ברור לכיוון פחות מזהם

מעבר לכך, היום מדינת ישראל הולכת באופן אקטיבי וברור לכיוון חדש שמיועד להבטיח את בריאות תושבי המדינה: איסור על כניסה של רכבים מזהמים למרכזי העיר. כיום מדינת ישראל מבצעת את השלב הראשון של המהלכים הללו שמיועדים להגן על בריאות התושבים. עיריית חיפה הודיעה כבר על איסור על כניסה של רכב כבד ומזהם שאינו מצויד במסנני חלקיקים. עיריית ירושלים הודיעה גם היא כי משאיות ישנות ורכב ישן ומזהם לא יוכלו להיכנס לשטחה. עיריות נוספות שסובלות מזיהום האוויר צפויות לבצע גם הן מהלכים דומים שמיועדים לשמור על בריאות התושבים. המהלכים הללו לא הומצאו בישראל: לונדון, אמסטרדם וערים נוספות בעולם היו שם קודם. בשנים הקרובות המצב התחבורתי עומד עוד להשתנות: אין זה סוד שנושא הכניסה לערים והפקקים הפך בעייתי ודוחות של ארגונים כגון ה OECD מדגישים שיש להטיל בישראל אגרה על גודש. בכל העולם הרכבים היחידים שאינם נפגעים מאגרה כזו הם אלה שלא פולטים זיהום – כלומר רכבים חשמליים.

בסופו של דבר, בכל הקשור בהחדרה של רכבים חשמליים לשוק, מדינת ישראל נאה דורשת ונאה מקיימת: כיום כבר ניתן להבחין בשטח בעמדות טעינה לרכבים חשמליים והשינויים הצפויים במנגנוני חישוב מיסי הקניה על המכוניות החדשות צפויים להתחיל להיכנס לתוקף כבר בשנה הבאה ולשנות את פניו של שוק הרכב הישראלי, וכמובן, לנוכח היתרונות שגלומים ברכב חשמלי, החל בתחזוקה זולה וכלה בנסיעה שקטה, קל להבין מדוע מדינת ישראל תעמוד ביעדים שהציבה שנועדו לשמור על הבריאות של כולנו.