לידיעתכם, אתר זה משתמש ב"קבצי עוגיות" (Cookies) לפרטים נוספים

רכב חשמלי
לחיסכון עתידי

קנו רכב חשמלי עכשיו כדי לחסוך כסף בעתיד

היכונו! שנת 2020 תהיה שנת הרכב החשמלי בישראל. הסיבות ברורות: קודם כל, היצע הדגמים החשמליים שיהיה זמין לצרכן הישראלי עומד לעלות באופן ניכר. אבל לא רק בגלל הגדלה משמעותית של ההיצע. בתחילת שנת 2020 מדיניות המס של מדינת ישראל עומדת להשתנות בכל מה שקשור במכוניות ההיברידיות ואפילו בכל הנוגע למכוניות שמצוידות במערכת הנעת פלאג אין הייבריד. המכוניות האלו עומדות לקבל פחות הטבות מס, ואילו רכב חשמלי בישראל עומד להמשיך ולקבל בדיוק את אותה הטבת מס שהוא מקבל כיום, כלומר מס הקניה על רכב חשמלי היה עשרה אחוזי מס קניה וימשיך להית עשרה אחוזי מס קניה. מעבר לכך יש עוד סיבות לעידוד של רכב חשמלי בישראל: רשת עמדות טעינה שכוללת אלפי עמדות תיפרס ברחבי הארץ ומעבר לכך, בעתיד הלא רחוק גם ערים ומועצות מקומיות צפויות לפעול כדי להגביל רכבים מזהמים מלהיכנס לשטח שלהן, מה שיעמיד את הרכב החשמלי בראש סדרי העדיפויות של הרוכשים בישראל.

לצד כל אלה נשאלת שאלה, האם מדינת ישראל מוכנה? כי כדי שיהיה רכב חשמלי בישראל, צריך גם את התשתית הנכונה לכך. קודם כל, כדי להתמקד ברכב חשמלי בישראל צריך להסתכל דווקא על תמונת המאקרו, כלומר על התמונה הגדולה. התמונה הגדולה מגיעה מכיוון משרד האוצר ומשרד האנרגיה, שהכריזו על תכנית להפחתת פליטות מזהמים בישראל. אחד האמצעים החשובים ביותר להשגה של הפחתת פליטות מזהמים היא כמובן רכב חשמלי. על פי הצהרתו של יובל שטייניץ שר האנרגיה, מדינת ישראל תאסור באופן כללי על יבוא של מכוניות בעלות מנועי בנזין או דיזל שפולטים מזהמים בשנת 2030, כך שבכל מקרה עתיד בו מכוניות חשמליות שולטות בכבישי ישראל אינו רחוק.

מאות עמדות טעינה לרכב חשמלי יפרסו ברחבי הארץ

בנוסף לכך, כדי לתמוך ברכב חשמלי בישראל צריך תשתית. לשם כך משרד האנרגיה הקצה מענקים ותקציבים בגובה מיליוני שקלים, כדי שחברות שמספקות עמדות טעינה יקימו רשת של מטענים ברחבי הארץ. על פי עיקרי התכנית שתצא לדרך בשנת 2020, מאות עמדות טעינה יפרסו ברחבי הארץ במיקומים ציבוריים, כדי לוודא שבעלי מכוניות חשמליות, מכל סוג שהוא, יוכלו להיטען באין מפריע ולהמשיך בנסיעה. ומעבר לתכנית להקמת עמדות הטעינה, מדינת ישראל גם תעודד את המכוניות החשמליות בעתיד באמצעות הענקת פטורים מאגרות גודש וגישה למרכזי ערים הסגורים לתנועה מזהמת, כפי שקורה בבריטניה למשל.

כאמור, זוהי תכנית המאקרו. ברמת המיקרו מי שמחזיק רכב חשמלי בישראל זקוק לתשובות לשאלות בעלות אופי יותר ארצי. כלומר: היכן מטפלים במכונית חשמלית בישראל? התשובה פשוטה: בדיוק במקום שבו מטפלים במכונית רגילה. כיום על פי החוק הישראלי, בעליה של מכונית, גם כזו שנמצאת במהלך תקופת האחריות, יכול לטפל במכונית במרכז שירות מורשה של יבואנית הרכב וגם במרכז שירות שלא חייב להיות מורשה מטעם יבואנית, אבל כן חייב להיות מרכז מורשה מטעם משרד התחבורה, שמעניק לו כמובן את כל ההיתרים לטפל במכוניות. מוסך שמטפל בין היתר גם במכוניות חשמליות אינו מוסך זהה למוסך שמטפל בכל מכונית. יש בו מתקנים שונים שמיועדים לטפל במכונית החשמלית, אך בסך הכול עיקרון הפעולה דומה. לכן במקרה של GAC למשל, מוסכים מורשים שמשתייכים לרשת המוסכים המורשים של טויוטה יכולים בחלקם לטפל גם במכוניות החשמליות של GAC. משמע, למכוניות של GAC יהיו מספר נקודות שירות בערים גדולות שיאפשרו לבעליהן של המכוניות החשמליות להגיע לטיפולים תקופתיים.

מטבע הדברים בכל הקשור ברכב חשמלי בישראל נשאלות שאלות נוספות שנוגעות להתנהלות היום יומית עם מכונית כזאת. למשל הצורך לבצע במכונית מבחן רישוי שנתי, או כפי שישראלים רבים קוראים לו: "הטסט". החוק הישראלי מעניק פטור מהגעה פיזית אל מכון הרישוי במשך שלוש שנים ודרישה רק לשלם את עלות אגרת הרישוי. אבל לאחר מכן כן צריך להגיע אל מכון הרישוי כדי לעבור את הבדיקה, ובכל מקרה, מדובר בתהליך בדיקה כמעט זהה לחלוטין לזה של מכונית רגילה בעלת מנוע בנזין או דיזל, כלומר בדיקה של הבלמים, תקינות המערכות השונות וכיוצא בזאת, עם הבדל אחד משמעותי: רכב חשמלי בישראל לא צריך לעבור את אחת הבדיקות החשובות ביותר במבחן הרישוי השנתי: בדיקת זיהום האוויר. זאת מכיוון שמדובר ברכב שכמובן שאינו פולט אפילו גרם אחד של זיהום אוויר. גם בכל הקשור בביטוח, כיום ניתן לבטח מכוניות חשמליות בדיוק כפי שניתן לבטח מכוניות שאינן חשמליות, כל שבכל הקשור להתנהלות היום יומית, מדובר בחוויה שאינה שונה כמעט בכלל מחוויית בעלות של מכונית רגילה, כמובן ללא הצורך השבועי לבקר בתחנות הדלק.

מדינת ישראל מוכנה היום יותר מתמיד לרכב החשמלי

לסיכום – כיום יותר מתמיד מדינת ישראל מוכנה לרכב חשמלי. המדינה עמלה בימים אלה על הקמה של מערך תשתיות מתאים לעמדות טעינה לרכב חשמלי. את המס על מכוניות מזהמות עומדים להעלות או לסירוגין פשוט להשאיר גבוה – ובמקביל להעניק הטבות לרכבים חשמליים, ובנוסף לכך יש כיום את כל התשתיות המתאימות כדי להיות בעלים נטול דאגות של רכב חשמלי בישראל.