לידיעתכם, אתר זה משתמש ב"קבצי עוגיות" (Cookies) לפרטים נוספים

רכב חשמלי
יתרונות במיסוי

עם 10% בלבד של מס קניה – זה הזמן לחשוב על מעבר לרכב חשמלי. כי בעתיד המס יעלה

כיצד פועלת שיטת החישוב למחיר רכב חשמלי בישראל ביחס למחיר רכב רגיל, או רכב פלאג אין היבריד? קודם כל, ההסבר על השיטה: מדינת ישראל מחשבת מחיר רכב חשמלי ומחיר רכב רגיל לפי שיטה שנקראת "מתווה המס הירוק". מתווה המס הירוק הוא שיטה לחישוב מס קניה על רכב בישראל, שנכנסה לתוקף בשנת 2009. השיטה עצמה פועלת באופן מאוד פשוט, או מאוד מסובך, תלוי את מי שואלים. עקרונית, השיטה לוקחת את מחיר ה-FOB של רכב חדש, כלומר את המחיר שיבואן הרכב רוכש בו את המכונית מן המפעל, ואז מוסיפה על המחיר הזה מס קניה. גובהו של מס קניה על מכוניות רגילות הוא שמונים ושלושה אחוזים. אבל כאן נכנס לתוקף מנגנון של קנס ושל פרס וכך הוא עובד: בישראל נהוגה שיטה שמחשבת את שיעור פליטת המזהמים של כל מכונית, שמבוסס על חמישה גזים שונים וחלקיקים מזהמים, החל בפחמימנים וכלה בפחמן דו חמצני. השיטה הזו משקללת את חמשת המזהמים הללו ליצירה של ממוצע מזהמים ולפי ממוצע המזהמים הזה מוענק למכונית זיכוי מס, שמחושב מאותם שמונים ושלושה אחוזים. שיעורו של זיכוי המס יכול להגיע עד כמעט שבעה עשר אלף שקלים.

המשמעות היא שלמשל אם יש לנו מכונית מזהמת מאוד, שהמנוע שלה פולט הרבה פחמימנים, הרבה פחמן דו חמצני וכיוצא בזאת, אותה מכונית לא תקבל כלל זיכוי מס ועליה יושת מס קניה מלא בגובה שמונים ושלושה אחוזים. לעומת זאת, על מכונית נקייה יחסית יושת אומנם מס קניה של שמונים ושלושה אחוזים אבל ממס הקניה הזה ינוכו כמעט שבעה עשר אלף שקלים. מדינת ישראל כמובן מתייחסת לכל סוגי המכוניות שמשווקות כיום, וזה אומר שעל מכוניות היברידיות שמשווקות בישראל מוטל מס קניה נמוך בהרבה: רק שלושים אחוזי מס קניה (ב-1 לינואר 2020 זה עלה ל-45%). על מכוניות פלאג אין הייבריד, כלומר היברידיות שמסוגלות לנסוע שלושים או ארבעים קילומטרים על חשמל, מוטל מס קניה בגובה של עשרים אחוזים ואילו על רכב חשמלי מוטל מס קניה צנוע במיוחד של עשרה אחוזים. הסיבה לכך היא שמדינת ישראל מעוניינת שמחיר רכב חשמלי יישאר תחרותי מסיבות ברורות: תרומה לאיכות האוויר במרכזי הערים למשל, שלא לדבר על חיסכון בדלק, מרכיב שניתן בהחלט לשקלל במחיר רכב חשמלי.

אבל, כמו תמיד, אליה וקוץ בה. מדינת ישראל יודעת היטב שהמחירים של מכוניות משתנים וגם שיצרני הרכב הולכים והופכים את המכוניות שלהם לנקיות יותר. המשמעות היא שהמדינה כביכול מפסידה כספים במיסי קניה כשהמכוניות הופכות לנקיות יותר. לכן מדינת ישראל קבעה מנגנוני עדכון למתווה המס הירוק. המשמעות היא קודם כל שהמדינה יכולה לשנות את ההרכב של הגזים השונים

שלפיהם מחשבים במכוניות הרגילות את גובה זיכוי המס. מעבר לכך המדינה יכולה גם לשנות את גובה מס הקניה שמוטל על דגמים מסוימים. עדכון כזה ממש נכנס לתוקף ב-1 לינואר 2020, ומדובר בעדכון חשוב מכיוון שהוא צפוי להשפיע דווקא על מחיריהם של הדגמים הנקיים יותר.

בעדכון האמור, מדינת ישראל כלל אינה מטפלת במכוניות המיושנות יותר, כלומר אלה שאין להן הנעה חשמלית או היברידית, אלא דווקא באלה שנוסעות בין היתר גם על חשמל. לפי העדכון שנכנס לתוקף ב-1 בינואר 2020, מס הקניה שמוטל על המכוניות ההיברידיות צפוי לעלות משלושים אחוזים לארבעים וחמישה אחוזים. מדובר בעדכון משמעותי מאוד שצפוי כנראה לייקר את המחיר של המכוניות ההיברידיות. העדכון הזה אינו מסתכם רק בשנת 2020 – כי מדובר בעדכון מדורג והמטרה שלו היא לפנות את הדרך לחדירה יותר נוחה של מכוניות חשמליות. אלה כזכור בניגוד למכוניות היברידיות, כלל אינן פולטות מזהמים. כאמור, לפי המשך המתווה של הרכב ההיברידי, אחרי העלייה הראשונה במס הקניה משלושים אחוזים לארבעים וחמישה אחוזים בינואר 2020, יעלה שוב מס הקניה על המכוניות ההיברידיות לחמישים אחוזים בשנת 2021. אך את עיקר ההתייקרות צפויות המכוניות ההיברידיות לספוג בשנת 2022, אז יעלה שיעור מס הקניה על המכוניות ההיברידיות ל 83% – ובדיוק כמו המכוניות הלא היברידיות, גם שם תונהג שיטה של זיכויי מס לפי רמות פליטות המזהמים.

בנוסף, על המכוניות ההיברידיות יוטלו בעתיד גם מגבלות על גובה ההטבה, כלומר תחול מגבלה על סכום ההטבה המרבי שהן יכולות לקבל, כאשר בשנת 2021 שיעור הטבת המס המרבי שמכונית היברידית תוכל לקבל יהיה 20 אלף שקלים ואילו בשנת 2022 ירד שיעור הטבת המס המרבי לעשרת אלפים שקל בלבד. לצד אלה ישנן מכוניות פלאג אין הייבריד. עליהן המדינה מטילה מס קניה של עשרים אחוזים ובתחילת ינואר 2020 הוא יעלה לעשרים וחמישה אחוזים. גם כאן תהיה התייקרות נוספת בשנת 2021 לשלושים אחוזים וכך מדי שנה יתווספו חמישה אחוזים עד שנת 2024, שם תגיע ההטבה לשמונים ושלושה אחוזי מס קניה מלאים. ובקבוצה האחרונה ישנן המכוניות החשמליות. גם כאן יש מגבלה על גובה הטבת המס: שישים אלף שקל מינואר 2020 עד לביטול של ההטבה לחלוטין בשנת 2024.

מס הקניה על רכב חשמלי יישאר עשרה אחוזים בלבד עד שנת 2022

כאמור, למדינת ישראל יש אינטרס שמחיר רכב חשמלי יישאר נמוך ולכן מדינת ישראל דואגת שמס הקניה על רכב חשמלי יישאר נמוך. לפי אותה תכנית, מס הקניה על רכב חשמלי יישאר עשרה אחוזים בלבד עד שנת 2022, השנה בה מכוניות היברידיות ופלאג אין היברידיות אמורות להתייקר. בעתיד הרחוק יותר מחיר רכב חשמלי עדיין יישאר תחרותי ביחס לרכבים אחרים בגלל שמס הקניה יעלה בשנת 2023 לעשרים אחוזים בלבד, כמו מס הקניה על רכב פלאג אין היברידי כיום ואילו בשנת 2024 מס הקניה יעלה עד ל-35%. במקביל גם כאן יש מנגנון של מגבלה על גובה הטבת המס, שחל בעיקר לגבי רכבים יוקרתיים. גובה הטבת המס המרבי שיותר משנת 2022 הוא שבעים וחמישה אלף שקלים, סכום שלאחר מכן ילך ויפחת עד ל-50 אלף שקלים בשנת 2024.

לסיכום, מדינת ישראל נקטה בשורה של אמצעים כספיים שמיועדים להבטיח שהמכוניות החשמליות יישארו תחרותיות מאוד וגם יבטיח לשמור על הבריאות של תושבי ישראל.