לידיעתכם, אתר זה משתמש ב"קבצי עוגיות" (Cookies) לפרטים נוספים

רכב חשמלי מיד שנייה

סופה עוברת על ענף הרכב בישראל – טלטלה שכמוה מעולם לא הייתה. שינויי המס שמיטיבים עם מכוניות חשמליות, האיסורים על כניסה של רכבים מזהמים למרכזי הערים וכמובן גם הרצון לחסוך בדלק עושים את שלהם ורכבים חשמליים חדשים ממותגים חדשים כמו GAC עולים על הכביש.  בישראל – כמו בישראל – בעת קניה של מכונית חדשה נוהגים לשאול שתי שאלות: כמה היא עולה? וכמה יהיה קשה למכור אותה? מה שמעלה שאלה נוספת: איך אנו צופים שיהיה מצב השוק בעוד כמה שנים לרכב חשמלי יד שניה?

כמו כל דבר, כדי להבין האם רכב חשמלי מיד שנייה יצליח בישראל עלינו לבדוק את שוק המכוניות הרגילות ולראות כיצד השוק התמודד עם שינויים. כיום שוק הרכב יד השנייה בישראל מורכב מאוד ונשלט על ידי גופים גדולים שעוסקים בסחר רכב. על עובדה אחת אין עוררין: חוק המספרים הגדולים עובד בישראל. כאשר למכונית מדגם מסוים יש שוק טוב והיא נפוצה, אז בשוק היד השנייה המכונית תיהנה מהצלחה. כך, כיום יש שוק יד שנייה פורה למכוניות היברידיות, שלפני יותר מעשור התקשו להיכנס לישראל. אותו הדבר גם לגבי רכבי כביש-שטח (המכונים "ג'יפונים"), שבעבר היו נחלתם של חובבי שטח כמובן. אך חשוב מכך, כדי לבדוק האם רכב חשמלי מיד שנייה יצליח בשוק המשומשות עלינו לבדוק, האם יש בארץ כאלה רכבים? גודש של רכבים חשמליים יהרסו את סיכוי המכירה שלנו כמובן, רכבים שאינם טובים גם ישפיעו לרעה. דגמים טובים יהיו כמו שגרירים, כאלה שידחפו את הציבור לקנות.

אז האם יש רכב חשמלי מיד שנייה בישראל? התשובה היא שכן, אבל מעט מאוד, אם בכלל. זה עניין של ביקוש ושל היצע. קודם כל, המכוניות החשמליות הראשונות שהגיעו עד היום לישראל – במסגרת מיזם מקומי – נחשבות כיום למכוניות מיושנות מאוד שטווח הנסיעה שלהן מוגבל להפליא. לאחר מכן הייתה תקופה ארוכה מאוד של שקט תעשייתי שבמהלכה מכוניות חשמליות בקושי יובאו לישראל ולכן קשה למצוא בארץ רכב חשמלי מיד שנייה. ניסאן ייבאה ארצה מספר מצומצם מאוד של חשמליות ולאחר מכן הייתה זו רנו. כיום ניתן כמובן למצוא בישראל דור חדש של רכב חשמלי, אך מכיוון שמדובר ברכבים כל כך חדשים, אז את מספר המכוניות שמוצעות מדי שבוע למכירה שנוסעות על חשמל ניתן לספור על אצבעות יד אחת.

מכיוון שכך, כאשר רכב חשמלי מיד שנייה צץ למכירה בלוחות המכירה, הוא נחטף מהר, עניין של ביקוש ושל היצע. בשנים הקרובות המגמה הזו של העדפה של רכב חשמלי מיד שנייה צפויה אפילו להתעצם, ממגוון סיבות. קודם כל, רכב חשמלי מיד שנייה הוא לעתים רכב שני בבית, רכב שלא נוסע הרבה ומתאים לשימוש עירוני. המשמעות היא שעדיף לבחור ברכב חשמלי בגלל החיסכון בדלק, אבל לא רק: כיום בערים גדולות כבר קיימת מגמה ברורה של היערכות למעבר לשימוש באגרות גודש, כלומר הטלת מס על מי שיכנס עם רכב מזהם.

לאור העובדה שבשנים הקרובות חלק מהמכוניות שישווקו בישראל עדיין יהיו מכוניות בעלות מנועי בנזין או דיזל, אזי למכוניות חשמליות מיד שנייה יהיה שוק, ולא רק בקרב מי שמתעקש על מכונית חשמלית לשם העיקרון, גם בקרב מי שמעוניינים במכונית שתהיה חסכונית יותר או סתם מיוחדת.

כנהוג גם במכוניות היברידיות, בשוק היד השנייה תהיה תקופה של הסתגלות לטכנולוגיה, שבסופה הציבור יתרגל לרעיון של רכב חשמלי יד שנייה, במיוחד לנוכח העובדה שבשנים האחרונות רכבים חשמליים צפויים לא רק להפוך לנפוצים מאוד, אלא גם לכאלה שיזכו בשורה של הטבות ממדינת ישראל. למשל, בשנה הבאה יפרסו בישראל מאות עמדות טעינה שיוודאו שנהגים של רכב חשמלי לא ימצאו עצמם אף פעם רחוקים מתחנת טעינה.

בעתיד הרכב החשמלי יגרום למכוניות בעלות מנועי הבעירה הפנימית להיות פחות מבוקשות

כאן גם נכנס לתוקף "חוק" נוסף – חוק טכנולוגי. אין זה סוד שכאשר טכנולוגיה מסוימת חודרת לשוק בהצלחה, אחרי זמן קצר נוצר לה ביקוש ואילו טכנולוגיות ישנות יותר הולכות ונעלמות (מתי בפעם האחרונה ראיתם טייפ קסטות או טלפון חוגה) ולכן גם נהנות מפחות ביקוש בשוק היד השנייה. זה נכון בתעשיית הסלולאר וזה נכון במיוחד בכל הקשור בענף הרכב: מנועי בעירה פנימית נחשבים כיום כמובן לדבר נפוץ, אך בעוד שנים ספורות בלבד הגודש, המיסוי, הפריסה של עמדות הטעינה (מה גם שמדינת ישראל מאמצת מדיניות סביבתית מקיפה שקובעת שעד שנת 2030 לא ייובאו לארץ מכוניות שאינן חשמליות) צפויות להפוך את המכוניות בעלות מנועי הבעירה הפנימית לפחות מבוקשות. ומכיוון שכך, ערכן של המכוניות הפחות רצויות האלה בשוק המשומשות יישחק באופן מהיר יותר, והן יאבדו ערך בקצה הרבה יותר משמעותי מהמכוניות החשמליות.

המסקנה: נכון שכיום קשה מאוד לומר שקיים בישראל שוק גדול ומסודר למכוניות חשמליות מיד שנייה, זאת בגלל מכלול שלם של סיבות שחלקן הן סיבות היסטוריות וחלקן נוגעות דווקא לאירועים אחרונים שהופכים את חדירת המכוניות החשמליות לרלוונטיות רק כעת. אך דבר אחד ניתן לומר בוודאות: בעתיד הלא רחוק שוק היד השנייה יתייחס כנראה למכונית חשמלית משומשת באופן הרבה יותר טוב ממכונית משומשת שפולטת זיהום אוויר.